Да познаваме и да отстояваме потребителските си права ни прави по-силни пред търговците


Хората все още не познават достатъчно добре своите основни права на потребители като това да предявят рекламация за дефектна стока или как да върнат онлайн покупка, когато не им е харесала. Това каза пред телевизия „Видеосат“ създаделят на онлайн плтаформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. 

Те се затрудняват да се ориентират в това как да оформят оплакването си, към кого да го насочат, какви са сроковете и необходимите документи, какви са възможните решения на проблема и т.н. Въпреки че електронната търговия привлича все повече потребители, хората не са наясно с правата си и при тези сделки.  

„Отделен е въпросът, че има много онлайн търговци, които по всякакъв начин опитват да препятстват даденото със закон право на потребителя да се откаже от покупка през интернет в 14-дневен срок или да го скъсят неправомерно“, подчерта Руменова и посочи, че наскоро последовател на платформата се е обърнал за помощ по повод на такъв казус, който е бил фрапантен. Понякога се продават и фалшиви стоки, които имитират световни брандове, но потребителите не ги разпознават, защото цените са близки до тези на оригиналите, обаче търговецъ предлага огромни намаления от порядъка на 80-90% и това привлича клиентите. 

Дни преди настъпването на астрономическото лято и в началото на новия туристически сезон експертът препоръча да проверяваме в регистрите на Министерство на туризма хотелите и къщите за гости за вида и категоризацията им преди да резервираме. „Това ще ни даде представа за обема и качеството на услугите, които бихме могли да получим в тях, както и да проверим коректността на офертата на хотелиера“, поясни Руменова. Тя припомни, че преди време хотели регистрирали името на обекта заедно с определен брой звезди, които обаче били повече от притежаваните по удостоверение за категоризация, но самото изписване заблуждавало туристите за степента на категоризация. 

В козметични и масажни студия, фризьорски салони и други подобни трябва да има ценоразписи на предоставяните услуги, но най-важното е служителите да имат необходимата квалификация, за да се обезпечат качеството и безопасността. Част от тези услуги са занаятчийски и потребителите могат да проверяват за имената на специалистите в Регистъра на занаятчиите. На следващо място трябва поискат указания – какво представлява процедурата, има ли противопоказания особено при хора с алергии или други здравословни проблеми, да ги спазват стриктно. „Имаше случай с дама, която след епилация се беше изложила на слънце и това довело до сериозни кожни проблеми“, даде пример експертът. 

„Една от важните ни задачи е да помогнем на хората да се научат каква информация да търсят преди да закупят стока или услуга. Потребителят е силен преди да даде парите си, когато той решава какво ще се случва. Когато търговецът е водещ, преговорите вече са по-трудни за другата страна.“, разказа още тя. 

Габриела Руменова прикани зрителите да последват страницата Ние, потребителите в социалната мрежа и посочи, че нейната основно цел е да се популяризират и разясняват правата на потребителите, както и да бъдат насърчавани хората да ги отстояват. Проектът е изцяло некомерсиален, създаден е за взаимопомощ при потребителски проблеми, като се предоставят консултации, подкрепа при изготвяне на жалби до търговци и отговорните институции и се отправят предупреждения за актуалните проблеми на пазара. 

Подробности – във видеото: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=NXQXEqia6Zg&t=1901s

Коментари